Kultur & Nöje.

2017-10-20 12:00
Gisela Nadasy (till höger) vill helst jobba som manusförfattare. “Efter skolan” har hon både skrivit och regisserat. Här med skådespelaren Angelika Roberts.  Bild: Rikard Lagerberg
Gisela Nadasy (till höger) vill helst jobba som manusförfattare. “Efter skolan” har hon både skrivit och regisserat. Här med skådespelaren Angelika Roberts. 

”Det är förbaskat roligt”

Det skulle kunna vara en scen ur en kortfilm. Två för varandra okända kvinnor möts på perrongen i Uppsala. Det är början på min och manusförfattaren Gisela Nadasys resa till Knivsta. 

Över 300 filmer visas under Uppsala internationella kortfilmfestival. Åtta av kortfilmerna är från Uppland. Kortfilmer är ofta vägvisare, sätter trenden för det vi kommer att se i långfilm om flera år. En av de uppländska kortfilmerna har titeln “Perrongen”. Manusförfattaren Gisela Nadasys film utspelar sig på Ängbyskolan i Knivsta. Det är dit vi är på väg. 


VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL

Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning


– Tåget går mot Tumba. Tag plats! hörs utropet i högtalarna. 

Gisela Nadasy har ett busigt, varmt lugn över sig. I trängseln på Stockholmspendeln börjar hon berätta om sin karriärväg. Det var vid en frukostföreläsning på reklamskolan Berghs som hon insåg vad hon ville göra. 

Åhörarna fick uppmaningen: ”Om ni tycker om film och tycker om att skriva, bli manusförfattare.”

Gisela Nadasy förstod direkt.

– Det är ju jag!

Tog tjänstledigt och flyttade

I flera perioder av livet har hon bott utomlands, men den här gången gjorde hon ett drastiskt beslut. 

– Vi sålde lägenheten i Stockholm, sålde bilen och jag tog tjänstledigt och åkte till Edinburgh och tog en master. 

Döttrarna var 11, 7 och 4 år då. ”Har man tre barn kan man väl inte bara flytta?” fick Gisela Nadasy höra. 

– Men det kan man väl!

Det var där i Skottland som hon skrev ”Efter skolan”. Kortfilmen är finalnumret bland de uppländska filmerna på Uppsala internationella kortfilmfestival. I Edinburgh fick hon perspektiv på den svenska mentaliteten och vår syn på föräldra­skap. Hon såg komiken i ansträngningarna som många svenska föräldrar gör. 

– Jag har varit på så många föräldramöten i mitt liv, suckar hon.

I Knivsta har höstlöven spruckit ut. Cykelbanan mot Ängbyskolan slingrar genom ett idylliskt landskap.

– När man kommer hem till Sverige ser man med helt andra ögon. Här ska föräldrar vara med och ansvara med allt, överallt. Droppen var när min kompis kom förbi med hela bakluckan full av salamikorv.

”Men sjutton, det här är galet”, tänkte Gisela Nadasy om det ansvar som lades på föräldrarna när försäljningen misslyckades.

Utspelar sig i riktigt klassrum

”Efter skolan” utspelar sig i ett riktigt klassrum. Två föräldrapar möts för att diskutera hur klassen ska tjäna in pengar till en skolresa. Men något händer, de vuxna blir som barn (eller värre) och släpper kontrollen. 

Längs cykelbanan möter vi Giselas mellandotter Sophia, 11 år. Hon har en kort roll i “Efter skolan”. I slutet av filmen är det barnen som får vara vuxna. 

Om att spela in en film på sin skola säger Sophia:

– Det var jättekul. Men det kändes inte direkt som en filminspelningsplats.

Från början tänkte Gisela spela in filmen på en förskola i Knivsta. Men där tog det stopp. ”Är det haschkakor med, det kan vi inte supporta”, blev svaret.

Ett lätt duggregn gör himlen höstgrå. Höga tallar omringar skolbyggnaden där inspelningen skedde. Vi går ett varv runt Ängbyskolan.

Vill att folk ska se komiken

I sluttexten av ”Efter skolan” skickar Gisela Nadasy en hälsning till alla föräldrar som kämpar.

– Det blev ett sådant påhopp och jag är ju själv förälder och det är inte helt lätt. Allt ställs på sin spets när man ska vara vuxen och ska sitta i ett klassrum.

Förra året tilldelades ”Efter skolan” Award of Merit från IndieFEST Film Awards. ”Efter skolan” har spelats som pjäs i Skottland och visats i Bolivia och i Ungern. Gisela minns publikens glädjeskratt. 

– Men när den har visats här i Sverige är den inte lika kul. Det kanske ligger för nära, säger Gisela Nadasy. 

Hon vill att folk ska se komiken, beröras och våga skratta. Samtidigt är det något i den svenska normen som fascinerar henne. 

– Jag är helsvensk och behöver inte vara en utböling och inte känna mig hemma. Ändå känner jag mig ofta som en främling. Jag hör inte riktigt hemma. Det är otroligt roligt att gräva i. Det är förbaskat roligt. 

Två kvinnor tar avsked utanför en skola. Deras liv går vidare. 

Vår slutscen. 

Uppsala internationalla ­kortfilmfestival

”Den största mötesplatsen inom svensk kortfilm och en av de viktigaste internationella kortfilmfestivalerna i Europa”, enligt Niclas Gillberg, festivalchef. 

Pågår: 23–29 oktober

Antal kortfilmer: 315

Ungefärlig publik: 10 000

Biografer: Slottsbiografen, Reginateatern, Fyrisbiografen och Grand.

Gratis: ”A wall is a screen” är tillbaka från förra året. Konstnärsgruppen från Hamburg lyser upp fasader och byggnader och omvandlar centrala Uppsala till en utomhusbio. Visning för vuxna på Vaksala torg, fredag 27/10 kl 19. Familjevisning, Stora torget, lördag 28/10 kl 17. 

Ur festivalprogrammet: Corina Schwin­gruber Ili och Nikola Ili, Maja Borg, Arne Sucksdorff, Ng’endo Mukii, African Science Fiction, Grönland, Libanon, Östafrika, Science Friction, Top Motion! och mycket mer. 

Priser: Uppsala Grand Prix, Uppsala kommuns filmpris till Ingmar Bergmans minne och Publikens pris med flera. Dessutom nomineras bästa kortfilm till European Film Awards 2018.

Gisela Nadasy

Ålder: 46 år

Från: Uppsala

Bor: Knivsta

Gör: Manusförfattare

Familj: Man Graeme och barnen Sanna, 14 år, Sophia, 11 år och Leah, 7 år.

Intressen: Kolla på tv, kolla på film, gå på filmfestivalen och nätverksträffar.

Aktuell: Med kortfilmen ”Efter skolan” som prisats vid Indie-FEST Film Awards och ska visas på Uppsalas internationella kortfilmfestival. Hennes första kortfilm “Ett avsked” kom 2012. I januari kommer nästa kortfilm ”En kyss”.