Kultur & Nöje.

2017-06-09 12:00
  • Bild: Joanna Nordahl
    Bild: Joanna Nordahl
  • Bild: Joanna Nordahl

En helkväll mellan förnuft och känsla

En stor andel äktenskap slutar i skilsmässa och många känner sig tveksamma inför tvåsamhetsnormen. Ändå uppfattas bröllopet fortfarande som ”den största dagen i livet” och påverkar oss känslomässigt.  På lördag arrangerar tre scenkonstnärer eventet ”Bröllop” på Köttinspektionen för att undersöka varför.

Scenkonstnären Tove Berglund säger att hon brukar stå helt avväpnad med tårarna rinnande under vigselceremonier, trots att hon har svårt att tro på äktenskapet som institution.

När hon pratade med sina kollegor Ellen Nordlund och Martina Elm uttryckte de samma sak. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Den här kvällen föddes ur att vi var väldigt ambivalenta. Vi tycker att det är vackert och kan inte värja oss mot en önskan att skrida fram i marängklänning. 

– Samtidigt är det mycket som inte känns helt hundra med en ceremoni som innebär att man ska vara evigt trogen mot en partner, och bröllopet har en ganska sunkig historia. Det var den där dubbelheten vi ville undersöka.

Popkulturella bröllop

Evenemanget ”Bröllop” är en så kallad interaktiv helkväll, och eventet är ännu bara planerat att ges en enda gång. Gästerna kommer att förses med var sin brudklänning som de får prova ut med hjälp av Björn Häggmark, vars specialitet är att restaurera och bevara klänningar i ”marängmodell” från 90-talet. De kommer att kunna uppleva ett videokonstverk av populärkulturella bröllop, och de kommer att få delta i en ceremoni som på vissa sätt liknar en vigsel.

– Över huvud taget kommer hela kvällen att pendla mellan den storslagna känslan som bröllops­riten innebär och att omfamna den, samtidigt som vi problematiserar bröllopet, förklarar Tove Berglund.

– Vi vill låta båda känslorna finnas samtidigt och gå omlott. Som när vi blandar en operaaria med uppläsning ur äktenskapsbalken. 

Föreläsningar i stället för brudvals

Helkvällen kommer förstås också att innebära bröllopsmiddag och brudvals, men i stället för rörda tal blir det föreläsningar – både om äktenskapsriter, äktenskapets juridik och dess historiska roll. 

Vad är det för ceremoni gästerna deltar i innan middagen, om det inte är en vigsel?

– Vi har plockat komponenter ur vigselakten och skapat något som ändå ska förmedla samma storslagna känsla, men den kommer nog ändå att kännas ganska olik en vigsel. 

Alla deltagare får brudklänning. Vad är klänningens roll i bröllopet menar du?

– Den spelar stor roll. Bröllopet är det sista kvarvarande kostymdramat, och för de flesta är det bara just då som man bär ett sådant plagg. 

– I arbetet med projektet har vi alla tre fått prova ut klänningar och känslan är fantastisk. Vi hade svårt att förstå om det var klänningen som bar oss eller om det var vi som bar klänningen. Man känner sig mäktig av att skrida fram i den. 

Du började med att säga att ni ville undersöka bröllopet och varför det är så känsloladdat och dubbelt. Kom ni fram till något svar?

– Tyvärr. Ingen hade hellre än vi velat komma fram till en sanning om något som vi ena dagen kan längta till och andra dagen uppfatta som fruktansvärt. Det vi gör här är väl varken att svartmåla eller hylla, utan just att mana till reflektion. 

Det här brukar kallas ”den största dagen i ditt liv”, Vad säger du om det?

– Det är ord som används och exploateras hårt av bröllopsindustrin. Men det säger sig självt att den för de allra flesta inte kan vara den allra största dagen i livet.

Del 1: Bröllop

”Bröllop” är den första delen i trilogin ”Livets händelser”. Trilogin utgörs av tre interaktiva helkvällar som vid olika tillfällen undersöker bröllopet, dopet och begravningen genom riternas egna form och uttryck.

Teamet har bland annat tagit hjälp av professionell koreograf, videokonstnär, kompositör, operasångerska, kock och flera fotografer. Bland föreläsarna finns bland andra juristen Margareta Brattström, sociologen Karin Jarnkvist, psykologen Oskar Henriksson och filosofen Eva Knuts.