Kultur & Nöje.

2017-02-17 12:00
  • Helena Gerentz säger att hon vid tidigare övningar ibland har blivit förvånad över               hur moget en del barn argumenterar.”Att få möjlighet att prata om det är nog rätt skönt”, säger hon.  Bild: Jessica Gow/TT
    Helena Gerentz säger att hon vid tidigare övningar ibland har blivit förvånad över hur moget en del barn argumenterar.”Att få möjlighet att prata om det är nog rätt skönt”, säger hon. 
  • Helena Gerentz ordnar workshop på sportlovet. Bild: Privat
    Helena Gerentz ordnar workshop på sportlovet.

Hon boostar självkänslan för barn

Allvar och flams har lika stor plats när Helena Gerentz håller workshop på sportlovet. Berättandet är grundbulten i i hennes workshop som vill boosta självkänslan för barn.

Boosta självkänslan låter så vuxet. Hur gör man en sådan övning med barn i åldern tio till tolv år?

– I just den åldern börjar många barn bli medvetna på ett annat sätt. De brottas med problem och svårigheter och ser också att andra gör det. Att få möjlighet att prata om det är nog rätt skönt, säger Helena Gerentz.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Workshopen Jag finns. Jag berättar, som hon håller på Stadsbiblioteket på tisdag, innebär att barnen själva sätter ihop berättelser och framför sina texter utifrån ett tema. 

– Jag är dramapedagog och är van vid att hålla övningar därbarnens kreativitet styr vad som tas upp och gestaltas genom improviserade scener. Det här är första gången som jag kombinerar det med att barnen får skriva en text utifrån temat mod.

– Tanken är att de själva får ta kommandot över vad de berättar, utan att styras av någon annan. 

Helena Gerentz säger att hon tycker att barn ofta argumenterar väldigt moget.

– Någon kan dyka upp och säga "jag är feminist" och sedan lägga fram argument som inte ens en vuxen skulle kunna säga emot.

Ibland kommer också svåra ämnen upp, till exempel politiska orosmoln som klimatförändringarna, men det kan lika gärna vara en gestaltning om tomtar och troll eller vad som helst.

– Någon berättar plötsligt att "vi har skyddat nummer och min pappa får inte träffa mig". Som dramapedagog måste jag ligga lågt och låta personen berätta. Rollen har då en stor betydelse. Det är viktigt att kunna "gömma sig" bakom det, att kunna säga "det är inte jag, det är bara min roll". 

Ett av inslagen i övningen är en diskussion om sant och falskt. 

– Det är ju väldigt aktuellt i och med den här diskussionen vi har nu om alternativa fakta. Min utgångspunkt är ju att man får krydda sin historia för att den ska bli bättre. Men vi kommer att prata om när vi får göra det. 

– Säg att du berättar om att 75 personer kom och gav sig på Kalle på skolgården. I gruppen får vi göra det – men vad säger du om polisen kommer?

Har du några tips för den unga person som vill hitta självkänslan här och nu?

– Försök att hitta en allierad. Då kan du visa oerhört mycket mer civilkurage och stå emot när det blir tufft. Det kan vara en kompis, en mormor eller syskon. Mitt andra råd är att det ibland kan vara så att du har rätt och alla andra har fel, till exempel om det känns obehagligt när alla i klassen står och skriker på en person.