Kultur & Nöje.

2017-02-24 12:00
  • Nicholas Hlobos verk är en blandning av gatukonst, textilarbete och modernt abstrakt     uttryck. Uppsala konstmuseum inviger hans utställning Zawelela ngale nu på lördag. Bild: Uppsala konstmuseum
    Nicholas Hlobos verk är en blandning av gatukonst, textilarbete och modernt abstrakt uttryck. Uppsala konstmuseum inviger hans utställning Zawelela ngale nu på lördag.
  • Bild: Uppsala konstmuseum
  • Bild: Uppsala konstmuseum
  • Bild: Uppsala konstmuseum

Överskridande konstmuseer

Genus, apartheid och den sydafrikanska historien är ständigt närvarande i Nicholas Hlobos konstverk. Hans arbeten hyllas och ställs ut på prestigefyllda museer och biennaler i hela världen. På lördag invigs hans utställning Zawelela ngale på Uppsala konstmuseum.

Stygnen, materialblandningen och volymen är unika kännetecken för Nicholas Hlobos konst, som är abstrakt, men ändå rör sig i gränslandet till det figurativa. Än arbetar han med gummislangar och bildäck, än med tyll och silke. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Det är en eklektisk blandning av gatukonst, textilarbete och modernt abstrakt uttryck.

– Jag är särskilt förtjust i en skulptur som sitter i en stol. Den har lite mänskliga drag men är samtidigt amorf. På svenska heter den ”Jag har det bra här för mig själv” och har tolkats som en kritik av makthavare som stänger in sig och inte lyssnar på omvärlden, säger Rebecka Abrahamsson Wigh, konstintendent och ansvarig för utställningen som invigs på lördag. 

– Ett annat konstverk som jag gillar är en blandning av akvarellpapper med tefläckar, färg och band som ser ut lite som ett kartlandskap, och som jag tycker är väldigt fantasieggande. 

”Stygn kan vara brutala”

Utställningens titel Zawelela ngale betyder ungefär ”att ta sig över till den andra sidan”. Att Nicholas Hlobo jobbar mycket med textil ser Rebecka Abrahamsson Wigh lite som ett ställningstagande. Traditionellt anses textil konst förknippad med kvinnlighet, inte minst i Sydafrika, och flera av konstverken utmanar synen på kön, sexualitet och normer. 

– Samtidigt är verken dramatiska. Många läser in kommentarer till Sydafrikas historia i dem. Stygn kan vara brutala, men också binda samman, och röda stänk för tankarna till blod, säger Rebecka Abrahamsson Wigh.

Själv upplever jag en del av verken som lite otäcka när jag har tittat på bilder av sådant han har gjort tidigare. Varför uppfattar man det så, tror du?

– Det finns väl något brutalt i en del av dem. Det kan vara associationen till blod. Ett ser ut som en lång maskliknande varelse. Och den politik kring svart hud som verken tar upp är ju ett tungt arv att jobba med. 

Arvet från apartheid

Alla konstverk har ursprungligen namngetts på xhosa, ett stamspråk i Sydafrika, som apartheidregimen aldrig satsade på i skolorna trots att det talades av åtta miljoner människor. Arvet från apartheid är ofta närvarande i Hlobos konst. Ändå är han född 1975, och när han var vuxen hade systemet avskaffats. 

– Det var nog helt avgörande för att han skulle kunna skapa en karriär på det sätt som han har gjort, vilket är fascinerande i sig, säger Rebecka Abrahamsson Wigh.

Nicholas Hlobo reser till Uppsala för att vara med på invigningen av sin utställning, och i samband med att den invigs börjar också ett program med föreläsningar, konserter och andra aktiviteter. 

Läs vidare på nästa sida: ETC Uppsala tipsar

Aktiviteter knutna till utställningen under våren

30/3 Föredrag om Nicholas Hlobo och att arbeta i Sydafrika efter apartheid, Kerryn Greenberg, (på engelska) 18.00

6/4 Elektroakustisk musik tillsammans med podcasten Noterat. I samarbete med Kulturföreningen NEO, Institutionen för musikvetenskap Uppsala universitet. 18.00

20/4 Seminarium: Social movements, gender equality and identities in contemporary South Africa. I samarbete med Nordiska Afrikainstitutet. 17.00

20/4 Konsert: Lamine Cissokho – Kora +1. Iiris Viljanen, Lisa Långbacka Eriksson och Emil Skogh. I samarbete med Uppsala Konsert & Kongress 19.00

12/5-13/5 Revolve Performance Art Days 12-13 maj. Utställningen Zawelela ngale är tematiskt grund för performanceprogrammet på Uppsala konstmuseum. Festivalen samarrangeras med Köttinspektionen Dans, Uppsala Konsert & Kongress, samt Gustaf Broms och Pathways, studenter från Royal College of Art, London.