Kultur & Nöje.

2017-09-08 12:00
Kjell Erikssons nya roman ”Veranda­revolutionären” handlar om en avdankad journalist som dras in i en revolution på en karibisk ö. Bild: Idha Lindhag
Kjell Erikssons nya roman ”Veranda­revolutionären” handlar om en avdankad journalist som dras in i en revolution på en karibisk ö.

Revolution med Kjell Eriksson på Kulturnatten

Uppsalaförfattaren Kjell Erikssons nya thrillerroman ”Verandarevolutionären” är en politisk bok som behandlar imperialismens inflytande på tillståndet i världen. Allt började med en gammal faktabok om koksnötsodling för 15 år sedan.

 

– Jag hittade en faktabok från 1920 som heter ”How to grow coco nuts” och när jag läste den första gången förstod jag att jag skulle använda den i mitt skrivande någon gång och 15 år senare hände det, säger Kjell Eriksson, som kommer till Stadsbiblioteket under Kulturnatten för att prata om den nya boken.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


I ”Verandarevolutionären” har huvudpersonen Bo Svenssons granne Mr Underwood en viktig roll. Han är en gammal kokosnötsplantage­ägare som varje gång han bjuder in sin granne på en drink föreläser om kokosnötter och blir en symbol för den gamla tidens imperialism, som också påverkar nutiden.

– Imperialismen ligger bakom mycket av problemen vi har i världen i dag. Hur man utnyttjade och delade upp länder utan någon som helst respekt för rådande traditioner, vilket senare har lett till fattigdom och extremism. I Kongo fanns det till exempel 14 utbildade inhemska läkare när Belgien lämnade, i ett sådant jätteland, säger Kjell Eriksson.

Storyn är att frilansjournalisten Bo Svensson, som de senaste åren har trappat ner på arbetandet mer eller mindre ofrivilligt dras in i ett försök till att störta den sittande regeringen i det fiktiva ölandet han är bosatt i när två inhemska arbetare som ska renovera hans tak bosätter sig i hans gäststuga. Den verandradrickande halvpensionären befinner sig snart i händelsernas centrum på flera sätt.

Bokdebuterade i 40-årsåldern

Kjell Eriksson är född och uppvuxen i Uppsala. Han arbetade under många år som trädgårdsmästare innan han debuterade som författare som 40-åring och fortsatte jobba med det i tio år parallellt med skrivandet. I hans första deckarsvit med kriminalkommissarien Ann Lindell som huvudperson är det också människor i klassiska arbetaryrken som ligger i fokus. Något ovanligt i Uppsalaskildringar där det akademiska oftast får stå i förgrunden.

– Jag tror att det var det som gjorde böckerna så populära. Jag erbjöd något som inte många andra gjorde, säger han.

Han är numera bosatt i Brasilien och har många likheter med sin huvudkaraktär. Båda är från Uppsala och var tidigare politiskt aktiva inom den revolutionära vänsterrörelsen. Båda är bosatta i länder där det är billigare att leva och har inkomster från Sverige.

Känner du dig själv som en veranda­revolutionär?

– Definitivt. Jag bor ju på en ö utanför Brasiliens kust och kan leva det goda livet med fisk och skaldjur, billig öl och ett skönt klimat för ett par tusenlappar i månaden. Sam­tidigt är det för mig, precis som för Bo Svensson, omöjligt att förtränga det runt omkring mig. Brasilien är ju ett land med enorma problem, ojämlikhet och en av världens största ekonomiska klyftor. Massor av mord och en president som avvecklar allt som är bra. Han har bland annat avvecklat miljödepartementet, departementet för kvinnors rättigheter och departementet för svartas rättigheter.

– Det som pågår just nu är egentligen samma sak som på Pinochets tid i Chile, det görs lite mer obemärkt, men konsekvensen för folket är densamma. Om jag inte hade haft den bakgrund jag har skulle det vara lätt att bara leva på pengarna från Sverige och äta och dricka gott, men när man har de politiska verktygen för att analysera det som pågår är det svårt. Den här boken är en konsekvens av det. Det är en väldigt politisk bok och den var riktigt jobbig att skriva.

Deltar i Författarstafetten

Just nu är Kjell Eriksson hemma i sin gamla hemstad, bland annat för det officiella boksläppet av ”Verandarevolutionären” på Uppsala stadsbibliotek på Kulturnatten och för att delta i den traditionella Författarstafetten på Missionskyrkan.

– Det är en fast punkt jag alltid har på Kulturnatten. Det brukar vara jättetrevligt med mycket folk och så gillar jag Missionskyrkans verksamhet. Jag är verkligen inte religiös, men Missionskyrkan har alltid jobbat för bra saker i Uppsala och på senare år har det ju blivit lite av ett folkets hus nu när det inte finns något riktigt folkets hus kvar i stan, säger han.