Hoppa till innehållet

ETC Uppsala

Farthinder ett gissel för både bussar och förare

"Vi kör över runt 50–100 farthinder under ett arbetspass. Så då kan du tänka dig vilken påfrestning det innebär för förarens rygg", säger Lars-Gunnar Nilsved, bussförare och ett av skyddsombuden på Gamla Upsala buss. 
"Vi kör över runt 50–100 farthinder under ett arbetspass. Så då kan du tänka dig vilken påfrestning det innebär för förarens rygg", säger Lars-Gunnar Nilsved, bussförare och ett av skyddsombuden på Gamla Upsala buss.  Bild: Bild: Pierre Kjellin

ETC Uppsala.

De allt fler farthindren i Uppsala har blivit en allt värre plåga för bussar och bussförare. Många av farthindren förstör bussarnas underreden och sliter på förarnas ryggar och en del är felbyggda.

Många av farthindren i Uppsala skulle kunna vara betydligt skonsammare för både bussarna och bussförarna ifall de hade varit placerade i ett annat läge eller haft en annan konstruktion. Störst problem utgör de farthinder som har den brantaste sluttningen och de farthinder som är placerade i kurvor.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Uppsala!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln