Inrikes.

2016-11-18 05:58
  • "Vi kör över runt 50–100 farthinder under ett arbetspass. Så då kan du tänka dig vilken påfrestning det innebär för förarens rygg", säger Lars-Gunnar Nilsved, bussförare och ett av skyddsombuden på Gamla Upsala buss.  Bild: Pierre Kjellin
    "Vi kör över runt 50–100 farthinder under ett arbetspass. Så då kan du tänka dig vilken påfrestning det innebär för förarens rygg", säger Lars-Gunnar Nilsved, bussförare och ett av skyddsombuden på Gamla Upsala buss. 
  • Farthindren sliter på både bussar och förare.  Bild: Pierre Kjellin
    Farthindren sliter på både bussar och förare.

Farthinder ett gissel för både bussar och förare

De allt fler farthindren i Uppsala har blivit en allt värre plåga för bussar och bussförare. Många av farthindren förstör bussarnas underreden och sliter på förarnas ryggar och en del är felbyggda.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Många av farthindren i Uppsala skulle kunna vara betydligt skonsammare för både bussarna och bussförarna ifall de hade varit placerade i ett annat läge eller haft en annan konstruktion. Störst problem utgör de farthinder som har den brantaste sluttningen och de farthinder som är placerade i kurvor.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


"Bakänden skrapar i marken"

När bussen kör över ett farthinder i en kurva så passerar inte båda hjulen på axeln farthindret samtidigt och det medför högre slitage på bussens axlar, hjul och hjulupphängningar, förklarar Lars-Gunnar Nilsved, bussförare och ett av skyddsombuden på Gamla Upsala buss.

– När man kör över de farthinder som är kortast, som har tvärast lutning, med en ledbuss så riskerar bakänden på bussen att skrapa i marken. Och då riskerar man att förstöra underredet på bussen, plus att förarnas ryggar tar väldigt mycket stryk. Vi kör över runt 50–100 farthinder under ett arbetspass. Så då kan du tänka dig vilken påfrestning det innebär för förarens rygg, förklarar Lars-Gunnar Nilsved.

– Arbetsmiljöverket har vissa normer för hur farthinder ska byggas, men det förekommer att underentreprenörer som kommunen lejer för att bygga farthindren inte följer normerna när de bygger. Och sedan får vi bråka om detta hos kommunen i efterhand.

– Det vore bra om skyddsombud och Gamla Upsala buss blev involverade i ett tidigt stadium, innan det byggs farthinder och upphöjda rondeller. För det finns också problem med rondellerna, tillägger Lars-Gunnar Nilsved.

Farthindren har enligt Lars-Gunnar Nilsved blivit ett allt större problem för bussförarna i takt med att anläggandet av nya farthinder har exploderat de senaste 3–4 åren i Uppsala. Ett problem man inte tycker kommunen tar på allvar:

– Vi upplever att kommunen kanske inte riktigt förstår vår situation. Det förekommer dialog hela tiden med kommunen, men vi upplever, både från Kommunals och Upsala buss håll, att vi inte kommer någon vart med kommunen.

"Ökar trafiksäkerheten"

Men Christer Åkerlund, trafikingenjör på Uppsala kommun försäkrar att man visst tar bussförarnas problem med farthindren på allvar:

– Att bussförarna upplever att de inte får gehör för sina önskemål när det gäller farthindren tror jag beror på att vi inte hinner se över och åtgärda i den takt vi skulle vilja.

Samtidigt är det en utmaning att tillgodose allas behov när det gäller farthinder, menar Christer Åkerlund:

– Vi vill självklart kunna tillgodose bussarnas och bussförarnas behov när det gäller utformningen av farthinder. Samtidigt ökar farthindren trafiksäkerheten genom att de drar ned hastigheten på vägsträckan.