Kultur & Nöje.

2017-09-01 12:00
  • ”Bland palmer” av Agneta Flock. ”Det var med mina pappersklipp som jag från början sökte till och kom in på Konstfack”, berättar hon. Bild: Agneta Flock
    ”Bland palmer” av Agneta Flock. ”Det var med mina pappersklipp som jag från början sökte till och kom in på Konstfack”, berättar hon.
  • I Japan exploderade intresset för Agneta Flocks konst efter att japansk tv hade gjort en dokumentär om henne och hennes papperskonst 2011. ” I dag kan jag bli igenkänd om jag går omkring i ett varuhus i Japan. Så stort har det blivit”, säger Agneta Flock. Bild: Privat
    I Japan exploderade intresset för Agneta Flocks konst efter att japansk tv hade gjort en dokumentär om henne och hennes papperskonst 2011. ” I dag kan jag bli igenkänd om jag går omkring i ett varuhus i Japan. Så stort har det blivit”, säger Agneta Flock.

Bland klippapper och mjuka vävar

Enhörningar, barnramsor och folksagor. När konstnären Agneta Flock inviger sin utställning på Bror Hjorths hus på lördag står det lekfulla i centrum. Men fortfarande befinner sig en del av utställningsmaterialet i Japan, där intresset för hennes konst är stort.

”Det är det stora spännings­momentet just nu om allt material ska hinna fram i tid”, förklarar Agneta Flock.

 

Utställningen på Bror Hjorths hus har några inslag som sträcker sig över hela den period som har gått sedan Agneta Flock gick ut Konstfacks textillinje 1965. Men ett särskilt fokus ligger på sagor, myter och barnramsor, där hon ofta har hämtat sin inspiration till textilverk och bilder utklippta ur papper. En del av utställningen kommer att tillägnas enhörningen, en gestalt som Agneta Flock är särskilt förtjust i.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Sagor och myter viktiga influenser

Bror Hjorths hus har profilerat sig på att visa konst som är familjetillvänd och tilltalar barn. Agneta Flock betraktar inte sina verk som särskilt barntillvända, men berättar att hon i en del av sitt skapande har tagit stort intryck av barnboksillustratörer som exempelvis av Elsa Beskow och britt­iska föregångare i samma genre.

– Men sagor och myter har något att säga till människor i alla åldrar, de är arketyper för företeelser i det mänskliga livet.

– Men visst är det så att många barn tycker om mina bilder. Det har hänt att barn har gråtit för att de inte får vara kvar på mina utställningar ibland.

Internationell med textilskulpturer

I början av sin karriär, och en lång tid efter att hon hade avslutat sin utbildning, jobbade Agneta Flock nästan enbart med textil konst. När hon gick ut Konstfack gjorde hon något av en succé på sin första utställning, med en textil skulptur av en sammetsdjungel. Med den ville hon återkalla minnet av Thailand, där hon som liten hade bott med sin familj – pappan arbetade som Unescos utsände – och upplevt tropisk växtlighet. Textila skulpturer var något nytt och Agneta Flocks verk visades i Frankrike och New York.

Men sedan blev det osäkert – beställningarna var inte tillräckligt många och Agneta kom fram till att det var svårt att arbeta med något som både tog så lång tid och var så tungt som textila skulpturer.

I Sverige gjorde hon under en längre period mest vävkonstverk som hänger i olika offentliga miljöer.

– Jag gör allt arbete från grunden, jag spinner och färgar garnet själv innan jag väver. Det tar tid och jag är noggrann.

Samtidigt började hon hitta tillbaka till ett annat och betydligt snabbare uttryckssätt – pappersklipp.

– Det var med mina pappersklipp som jag från början sökte till och kom in på Konstfack. Jag klippte alltså ut bilder på fri hand ur papper. Men när jag kom in valde jag den textila linjen. Jag fick höra att då klarade man sig alltid.

Stämde det?

– Nej, det gjorde det inte. Det har ibland varit långt mellan uppdragen. Så man kan säga att det var ett sätt att rätta munnen efter matsäcken att börja med klippen igen. Sax och papper kan man ha med sig vart som helst.

Stor i Japan

Sedan dess har Agneta Flock revanscherat sig när det gäller pappersklippen. Under en period berättade hon sagor för barn på bibliotek, där hon samtidigt lät dem se på medan ett konstverk växte fram. Senare utvecklades det hela till barnprogrammet Sagosaxen som visades på SVT som barnprogram. Och i Japan exploderade intresset för hennes konst efter att japansk tv hade gjort en dokumentär om Agneta Flock och hennes papperskonst. Nu befinner sig flera av verken på en turnerande utställning i Japan, som hittills har setts av 60 000 betalande besökare.

– I dag kan jag bli igenkänd om jag går omkring i ett varuhus i Japan. Så stort har det blivit, säger
Agneta Flock.

Men även om den japanska publiken främst intresserar sig för papperskonsten försöker hon hela tiden att balansera så att hon också får utrymme att arbeta med textil.  Vid sitt senaste besök gjorde hon till exempel studiebesök för att fördjupa sig i  japansk växtfärgning.

– Textil konst har uppfattats som konsthantverk och nedvärderats i förhållande till annan konst. Så tycker jag nog att det är fortfarande.

Agneta Flock

Examinerades från konstfack 1965. Debututställningen visades bland annat på Röhsska museet i Göteborg.

Visade sina pappersklipp första gången 1989 hos Konstförmedlarna i Stockholm.

Producerade barnprogrammet Sagosaxen där ett motiv klipptes fram till musik.

Bjöds in till Japan för att ställa ut sina klipp för första gången 2002.

Offentliga verk av Agneta Flock kan bland annat ses på Garnisonen, Södersjukhuset och Kammarrätten i Stockholm, på Årsta vårdcentral i Uppsala och på Karlskoga lasarett.