Hoppa till innehållet

ETC Uppsala

Uppsalastudie: ”Hen-dagis” har positiva effekter

Studien visar att flickor ofta lekte med "typiska pojkleksaker" som byggsatser och vice versa.
Studien visar att flickor ofta lekte med "typiska pojkleksaker" som byggsatser och vice versa. Bild: Bild: Björn Lindgren/TT

ETC Uppsala.

Genusmedvetna pedagoger gör skillnad, visar en ny studie från Uppsala universitet. Barn på genusmedvetna förskolor är mer benägna att leka med barn av motsatt kön och gör mindre stereotypa antaganden om vilka lekar som pojkar respektive flickor kan leka. – Det betyder i förlängningen att barnen blir mindre begränsade, säger forskaren Ben Kenwood.

Studien, som har genomförts vid Uppsala universitets Barn- och babylabb, visar alltså att genusmedveten pedagogik har effekt.
– Det är en liten studie, men den är tillräckligt stor för att kunna utläsa statistiska samband, förklarar Ben Kenwood, lektor i psykologi vid Oxford Brookes University, som har gästforskat i Uppsala och lett studien.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Uppsala!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från
Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från
Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från
Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00